Studentinvolvering – Fokusområde 3

Studentaktivt engasjement i undervisningen anses for tiden som en forutsetning for å forbedre kvaliteten på klasseromsinteraksjonen mellom lærere og elever, øke elevenes engasjement, se etter forbedrede nivåer av samarbeid, resonnement og akademisk oppnåelse som de ønskelige resultatene.

Simuleringsbaserte treningsmetoder kan være spesielt lovende for å bygge bro mellom teori og praksis på en måte som gir mulighet for aktiv studentinvolvering. De siste årenes teknologiske fremskritt har utvidet potensialet deres for å fremme utdanningsmål. Likevel kan studentinvolvering ta mange former; det kan forstås som bruk av studentaktive metoder i undervisningsscenarier, bruk av lærerassistenter rekruttert fra seniorstudenter, aktiv bruk av alumninettverk og fagforeninger i undervisningsaktiviteter.

Maritim simulatortrening er karakterisert ved at små studentgrupper deltar i interaksjoner med instruktører for briefing, øvelse og debriefing i relevante simulerte scenarier for sertifiseringer for å bli fremtidige maritime sjøfolk. Med nye krav til samarbeid og et mer globalt og digitalt avansert maritimt miljø, må studentene engasjere seg gjennom mer aktive roller i moderne komplekse simulerte praksiser.

COAST vil evaluere velfungerende og pågående studentengasjementspraksis innen simulatorinstruksjon og -vurdering på tvers av konsortiet, utforske organisering av studentforeninger og alumninettverk, foreslå beste praksis og utvikle modeller for kollektiv studentinvolveringspraksis på tvers av konsortiet. Siden hver campus har forskjellige strukturer, systemer og organisasjoner, vil COAST utvikle en grunnlinje, foreslå beste praksis og utvikle en plan for å implementere relevante endringer for studentenes aktive roller ved hvert konsortiummedlemsinstitutt.

COAST vil evaluere pågående pilotstudier av simulatorstudentassistenter (SIM-SA), revidere erfaringene sammen med involverte studenter og instruktører og implementere kollektive rollebeskrivelser, opplæring og sertifisering på tvers av konsortiets medlemmer.

I tillegg vil nyutdannede bli invitert til å dele sine erfaringer og refleksjoner i arbeidsseminarer som en del av et etablert alumninettverk. Dette fokusområdet til COAST vil resultere i reviderte og nye kollektive modeller og organisering av studentengasjement, studentforeninger og alumninettverk, og prioritering av beste praksis for implementering på tvers av medlemmene i konsortiet. Disse modellene og organisasjonsstrukturene vil være anvendelige for andre yrker (helse, luftfart, prosessindustri) som involverer studenters aktive læringspraksis med simuleringer nasjonalt og internasjonalt

Relevante forskningsspørsmål for dette fokusområdet inkluderer, men er ikke begrenset til:

Hvordan involverer de ulike institusjonene i konsortiet av maritime bachelorprogrammer studenter i sin undervisning, organisering og samarbeidspartnere for å utvikle maritim simulatorbasert utdanning?
Hvordan oppfatter instruktører som er profesjonelle utøvere verdien av studentengasjement og hvordan blir det implementert i simulatorbaserte praksiser?
Hvordan verdsetter elevene ulike former for elevengasjement for å forbedre læringsmiljøet og lærings- og vurderingsprosessene?
Hvordan er studentene posisjonert til å delta og engasjere seg i samarbeid, resonnement og akademisk oppnåelse?
Hva kjennetegner metodene som kan brukes i maritimt domene for økt studentengasjement og ledelse?

COAST-teamet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) er hovedansvarlig for dette satsingsområdet.

  • På den fullstendige brosimulatoren (høflighet: NTNU)
  • Bilde av elever i et værsenter